Hulp bij oplichting of fraude? - Krachtpakket

Hulp bij oplichting of fraude?


Oplichting, of fraude, kan heftig zijn om mee te maken. Het kan geldproblemen veroorzaken en je vertrouwen in anderen beschadigen.

Wat kun je het beste doen na fraude? Hoe worden oplichters aangepakt na aangifte van oplichting? Wat als je iemand nodig hebt om mee te praten? En hoe herken je een oplichter eigenlijk?

Wat je situatie ook is, je staat er niet alleen voor. Het is goed dat je hulp zoekt en je bent hier op de goede plek.

Boog Oranje
Boog Oranje
Boog Oranje

Anderen die zijn opgelicht

Ben je opgelicht? Dit kan heel heftig zijn om te ervaren. Je bent niet alleen, maar je kunt je wel alleen of onbegrepen voelen in wat je hebt meegemaakt. Toch zijn er veel anderen die eenzelfde ervaring hebben.

Verhalen van lotgenoten

Het kan fijn zijn om herkenning te vinden in verhalen van lotgenoten. Lees bijvoorbeeld de verhalen van mensen die op Slachtofferwijzer hun ervaring delen. Of lees wat anderen hebben gedeeld in een van de online community’s van Slachtofferhulp Nederland.

Ben je jonger dan 18 jaar? Verhalen van leeftijdsgenoten die zijn opgelicht, lees je op het forum van De Kindertelefoon.

Lotgenoten ontmoeten

Als er genoeg vraag naar is, organiseert Slachtofferhulp Nederland speciale dagen voor contact met lotgenoten. Neem voor meer informatie gerust contact met ze op.

Verder zijn er verschillende organisaties die lotgenoten bij elkaar brengen. Ontdek op Slachtofferwijzer welke organisatie het beste bij je past.

Zelf je verhaal delen

Het kan opluchten om je verhaal te doen. En jouw verhaal kan steun en herkenning geven aan anderen die fraude meemaakten.

Als je wilt, kun je jouw verhaal delen op Slachtofferwijzer. Dit mag ook anoniem. Ben je jonger dan 18 jaar en wil je je eigen verhaal delen met leeftijdsgenoten? Dit kan op het forum van De Kindertelefoon.

Wat kan je doen?

Het is heel normaal dat je geschrokken bent na oplichting. Zoiets kan veel indruk maken. Toch is het slim om zo snel mogelijk in actie te komen als je net bent opgelicht.

Direct doen

  • Blokkeer je bankpassen en creditcards.
  • Doe direct aangifte van oplichting bij de politie. Bijvoorbeeld via de website van de politie, of door te bellen naar 0900-8844.
  • Meld fraude bij de Fraudehelpdesk. Via de website of door te bellen naar 088-7867372.
  • Vertel je verzekering dat je bent opgelicht.

Lees meer over aangifte en melding doen van oplichting op Slachtofferwijzer.

Bij identiteitsfraude

Heb je te maken met identiteitsfraude? Dit kun je melden bij Centraal Meldpunt Identiteitsfraude. Dit kan via een van de meldformulieren op de website van de Rijksoverheid, of door te bellen naar 088-9001000.

Op de website van de Rijksoverheid lees je meer over het meldpunt voor identiteitsfraude.

Hulp en advies

Oplichting kan veel stress en onzekerheid geven. Maar je hoeft het niet alleen te doen.

Verschillende organisaties staan voor je klaar om je te helpen na oplichting. Denk aan de politie, Slachtofferhulp Nederland en de Fraudehelpdesk. Bijvoorbeeld als je met vragen zit over aangifte doen. En mogelijk kan iemand in je omgeving bijvoorbeeld helpen met het blokkeren van je bankpassen.

Ook als je psychische hulp of een luisterend oor nodig hebt, sta je er niet alleen voor. Misschien kun je je verhaal kwijt bij je huisarts, een vriend of familielid. Of vind je het fijn om (anoniem) te bellen of chatten met een organisatie die zonder oordeel luistert.

Ontdek op Slachtofferwijzer welke organisaties voor je klaarstaan met een luisterend oor, advies of psychische hulp.

Jonger dan 18

Ben je jonger dan 18 jaar? Vertel aan een volwassene dat je bent opgelicht. Je mag ook altijd (anoniem) bellen of chatten met De Kindertelefoon. Of je verhaal delen met leeftijdsgenoten op het forum van De Kindertelefoon.

Oplichting voorkomen

Oplichters worden steeds slimmer in hoe ze mensen kunnen bedriegen. Het kan dan ook iedereen gebeuren. Wil je toch proberen te voorkomen dat je (nog eens) wordt opgelicht? Dan kun je lezen waar je een oplichter aan kunt herkennen. Ontdek meer over de betekenis, vormen en voorbeelden van fraude op Slachtofferwijzer.

Collega’s informeren als je zelf iets ingrijpends hebt meegemaakt

Niet iedereen ziet het aan je. En misschien wíl je het zelf ook niet uitgebreid delen. Als je iets heftigs hebt meegemaakt, kan het soms fijn zijn om je collega’s te informeren. Zodat ze weten dat er iets speelt, zonder dat je alles hoeft uit te leggen. 

Voorbeeldzinnen: 

  • “Ik heb iets ingrijpends meegemaakt en ben hier nog van aan het herstellen. Ik wil het liever niet uitleggen, maar ik wil het wel even zeggen.” 
  • “Het is goed als jullie weten dat ik wat sneller moe ben of wat stiller ben dan normaal.” 
  • “Ik ben wel aanwezig, maar heb soms behoefte aan wat rust. Als ik afstandelijk of afwezig overkom, ligt dat eraan dat ik iets heftigs heb meegemaakt.” 

Jij geeft zelf de grens aan 

  • Of je iets zegt – je bent dit nóóit verplicht
  • Wat je zegt – jij bepaalt de woorden, én de details die je deelt
  • Hoe je het zegt – Bijvoorbeeld een persoonlijk gesprek met bepaalde collega’s, via een berichtje aan het hele team of via de leidinggevende

Want:  

  • Je hoeft geen uitleg te geven 
  • Je hoeft geen vragen te beantwoorden 
  • Je hoeft het gesprek niet gaande te houden 
  • Je hoeft niet in details te treden wanneer je hier geen behoefte aan hebt  
  • Als iemand wil weten wat er precies is gebeurd, maar je hebt geen behoefte om dit op werk te delen, kun je altijd zeggen: “Ik wil het liever privé houden, maar ik waardeer je betrokkenheid.” 

Meer informatie over oplichting of fraude

Wil je meer lezen over wat je kan doen als je oplichting of fraude hebt meegemaakt? Neem een kijkje op Slachtofferwijzer, daar vind je meer informatie en verhalen van anderen.