Tips voor leidinggevende
Waarschijnlijk ben je hier terecht gekomen omdat een van je medewerkers iets ingrijpends heeft meegemaakt. Hierbij kun je denken aan een overlijden, slachtoffer worden van diefstal, agressie, discriminatie of (seksuele) intimidatie.
Misschien voel je je machteloos. Of ben je bang om iets verkeerds te zeggen. Toch is juist dán jouw rol van onschatbare waarde – niet als hulpverlener, maar als leidinggevende die ruimte en steun biedt. Om een veilige werkplek te bieden met duidelijke afspraken en een betrokken basis.
Je vindt hier handvatten, gesprekstips en voorbeelden. Want goed werkgeverschap begint bij weten wat je kunt doen, ook als het moeilijk wordt.



Agnes haar medewerker werd slachtoffer van een ernstig incident buiten werk
“Toen een medewerker van mij slachtoffer werd van een ernstig incident buiten het werk, wist ik eerst niet goed wat te doen. Moest ik ruimte geven of juist contact houden? Moest ik actief hulp bieden of wachten tot hij zelf iets aangaf? Ik wilde er zijn – maar hoe?”
Bibi kreeg op werk geen begripvolle reactie nadat ze vertelde over seksueel misbruik
“Toen mijn baas me daarop aansprak, veranderde de toon. Hij zei dat ik onprofessioneel handelde. Dat hij niet wist of mijn verhaal eigenlijk wel klopte. Hij vroeg letterlijk of ik het misschien verzonnen had. En of ik in elk geval kon bewijzen dat ik professionele hulp had gezocht, want dat was wel nodig als deze situatie waar was.”
Aylin kreeg hulp van een collega na een vervelende gebeurtenis
“Na die avond durfde ik de straat niet meer op. Laat staan naar werk.”
Gert-Jan kwam op voor een collega
“Je voelt het als iemand verandert.”
Sanne was getuige van een steekincident en kreeg hulp van werk
“Het gebeurde voor mijn huis. Ik heb lang getwijfeld of ik hier nog veilig kon wonen.”